6.4.2014

Erilainen oppija

Tehtäväksi saatiin neljä erilaista opiskelija tapausta, ja niistä piti miettiä miten tilanteen selvittää.

A
  • 16 vuotias opiskelija, takana HoHun jakso
  • Kyselee/kommentoi jatkuvasti asiakkaiden asioita, jotka liittyvät heidän henkilökohtaiseen elämään, "missä lienee töissä, kun on aina noin meikattu?" "Maijan isällä oli Y-hajuvettä -se maksaa ihan sikana.." "Onpa Pekalla vanhanaikaiset vaatteet, mistäköhän ovat ne tonkineet?"
  • Änkeytyy joka tilanteeseen esim. lasta hakiessa asettuu viereen kuuntelemaan.
  • Tehtävät jäävät kesken; esim.Kuivauskaapin tyhjennys/ rätti jää laittamatta pesuun, vaippa ei mene roskiin.
  • Arvioi omaa toimintaansa täydelliseksi "nää lapset ovat niin ihania" ; on hetken lapsiryhmän B kanssa, siirtyy toiseen ryhmään.
  • Aito läsnäolo/lapsen kuunteleminen puuttuu => vie oman tavoitteen väkisin läpi. 
Ratkaisu:
Sanoo suoraan opiskelijalle, että en tarkoita mitään pahaa mutta voisi lopettaa muiden ihmisten arvostelemisen, koska kaikilla ei esim. rahatilanne anna periksi ostaa niitä uusimpia ja hienompia vaatteita. Vaikka lapsien ollessa päiväunilla ohjaaja pyytää opiskelijan istumaan pöydän ääreen, "nostaa kissan pöydälle" ja sanoo että annetut tehtävät pitää hoitaa loppuun asti, ja että haluaa rauhassa puhua vanhempien kanssa, jolloin opiskelija voi olla vaikka muiden lapsien kanssa. Kehuu myös opiskelijaa kuinka hienosti hän osaa olla lapsien kanssa, mutta pyytää myös kuuntelemaan lapsia.

B
  • 15-vuotias opiskelija
  • Haukottelee työpaikalla näkyvästi
  • Saapuminen ei noudata työaikaa; selittää bussin tulolla mutta siinä ei ole logiikkaa
  • Ei ilmoita aamusta poissaoloaan, vaan vasta iltapäivällä
  • Opettaja saa tiedon poissaolosta työpaikkaan ottaessaan yhteyttä: syitä selvittäessä saamalla päivälle on eri perusteluita annettu kotiin,opelle,työpaikalle
  • Osallistuu ohjeiden mukaan, mutta ei osoita aktiivisuutta
  • Lupaa tehdä jonkin asian seuraavaan päivään, mutta "Hups! en mä muistanut"
Ratkaisu:
Ensinnäkin sanonta "olet kävelevä käyntikortti" pitää hyvin paikkaansa. Työelämässä ei kannata myöhästellä töistä. Jos todellakin kulkee bussilla saattaa mennä selitys bussi oli myöhässä läpi, mutta jos se on joka päivä myöhässä niin sanoisin jo että opiskelijan kannattaa tulla aikasemmalla bussilla sillä ei hän työelämässäkä saa myöhästellä joka päivä. Sanoisin myös että kannattaisi mennä aikasemmin nukkumaan että jaksaa keskittyä ja tehdä töitä. Pyytäisin myös ilmoittamaan samantien jos ei ole tulossa töihin taikka jos vaikka myöhästyy, kannattaa aina ilmoittaa. Ottaisin opettajaan yhteyttä ja kysyisin että löytyykö koulussakaan motivaatioita ollenkaan vai mikä on. Pyytäisin opettajaa työpaikalla käymään, jolloin selvitettäisiin löytyykö opiskelijalta motivaatiota suorittaa työssäoppia ollenkaan.

C
  • 16- vuotias opiskelija
  • Työssäoppiminen mennyt melko hyvin- opiskelija ei ole ollut erityisen hyvä, mutta ei kuitenkaan perässä vedettävä
  • Arviointikeskusteluun on aikaa 2 viikkoa. Opiskelijan näkemykset ovat koko jakson aikana poikenneet selkeästi ohjaajan arvioinnista
  • Näyttöviikolla opiskelija kertoo kuinka alustaa asti hän on kokenut paikan aivan kauheaksi ja ilmoittaakin "Jee, viimeinkin minä pääsen täältä pois-enään 2 viikkoa!"
  • Ohjaavalle opettajalle opiskelija on kertonut kaiken olevan aina hyvin
  • Työpaikan edustajat ovat olleet samaa mieltä tähän asti ja ajatelleet kaiken olevan ihan hyvin
 Ratkaisu:
 Pyytäisin opettajan työssäoppi paikalle, jolloin voisimme kaikki yhdessä pohtia miksi opiskelijasta on tältä tuntunut ja miksi opiskelija ei ole aikasemmin ilmaissut ettei pidä työstä ollenkaan ja väittänyt opettajalle muuta.


D
  • 26-vuotias opiskelija
  • Opiskelija on 2 lapsen äiti ja hän osaaa jo omasta mielestään kaiken, hän on aloittanut avoimessa yliopistossa kesällä kasvatustieteiden perusopinnot
  • Lisäksi hänen lapsensa, 5-vuotiaat kaksoset, ovat englanninkielisen päiväkodin parhaita joka tavalla (Santtu voitti säästöpankin piirrustuskilpailun ja Ilkka on päiväkodin Talent-voittaja)
  • Opiskelija on kaikesta toiminnasta eri mieltä ja moittii toimintatapoja julmiksi, viitaten kasvatustieteilijä Comeniukseen
  • Opiskelija kirjoittaa paikallisen sanomalehden keskustelupalstalle omat näkemyksensä avoimesti ja tuo esiin muun henkilökunnan osaamattomuuden
  • TO- jakso on 3-viikolla
  • Ohjaava opettaja on sairaana äkillisen myrkytyksen seurauksena, koulutuspäälikkö vuosilomalla.
Ratkaisu:
Ensimmäiseksi ohjaajana antaisin täytettäväksi salassapito sopimuksen jonka jälkeen antaisin työpaikan perehdytys kansion luettavaksi missä selviäisi työpaikan säännöt ja käytännöt ym. 
Kertoisin, että on väärin kirjoittaa työpaikan asioista julkisuuteen, josta saattaa nousta isokin haloo. Kun opiskelija on erimieltä joka asiasta voisin pyytää häneltä vinkkejä ja palautetta miten toimintaa kannattaisi kehittää. Jos opiskelija ei muuta käytöstään ottaisin samantien yhteyttä oppilaitokseen. Keskustelisin myös muiden työntekijöiden kanssa asiasta.

2 kommenttia:

  1. Moikka
    Mitä luulet, onko ohjaajan helppoa ottaa asiat opiskelijan kanssa puheeksi? Mitäpä jos itse olisit ohjaajan roolissa?? Tai jospa käännämme tilanteen toisin päin: ohjaaja toimii kuten opiskelija näissä tapauksissa?? Mitä se Sinussa opiskelijana herättää??

    VastaaPoista
  2. Riippuu millainen opiskelija on luonteeltaan. Olisi kamalaa, jos ohjaaja olisi kuten tehtävän opiskelijat.

    VastaaPoista